Promotie-onderzoek: ZorgkaartNederland draagt bij aan patiëntveiligheid
Geplaatst op 22 juni 2016 door Redactie ZorgkaartNederland - 1665 keer bekeken
De ervaringen die patiënten op ZorgkaartNederland delen over ziekenhuizen dragen bij aan de patiëntveiligheid. Inspecteurs van de Inspectie Gezondheidszorg gebruiken die ervaringen om zicht te krijgen op de veiligheid in ziekenhuizen. Dat blijkt uit het proefschrift over de stem van de patiënt in de zorg, Hearing the patient’s voice, waarop Sorien Kleefstra op 6 juli hoopt te promoveren aan de Universiteit van Amsterdam.
Ervaringen gebruiken
Kleefstra deed onderzoek naar de manier waarop ervaringen van patiënten worden gebruikt om de zorg in ziekenhuizen te verbeteren. Ze beschrijft de ontwikkeling van waarderingssites en de kritiek er op. Zo zouden sites niet objectief zijn omdat ze de mening van patiënten weergeven. Bovendien zijn patiënten vaak positief en erg tevreden over de zorg die ze krijgen in ziekenhuizen. Desondanks zijn die waarderingen wel waardevol, als instrument om fouten en risico’s voor de veiligheid van de patiënt op te sporen.
Daarom worden patiëntervaringssites als ZorgkaartNederland steeds vaker gebruikt om risico’s in kwaliteit en veiligheid in ziekenhuizen op te sporen, blijkt uit het onderzoek. Kleefstra noemt als voorbeeld een ervaring op ZorgkaartNederland waarbij een patiënt beschrijft dat er problemen waren met een ingreep voor een maagverkleining. De Inspecteur van de IGZ sloeg aan op die ervaring. Volgens hem hadden die problemen zich in dat ziekenhuis niet mogen voordoen omdat het ziekenhuis een gespecialiseerd centrum had voor maagoperaties en verkleiningen.
Goed voor patiëntveiligheid
Volgens Kleefstra, die met tien inspecteurs sprak over de waarde van ZorgkaartNederland, draagt de site bij aan verhoging van de patiëntveiligheid. Wel geven de inspecteurs aan dat ervaringen van patiënten alleen niet genoeg zijn. Er is altijd meer materiaal nodig om uitspraken te kunnen doen. Het onderzoek toont tevens aan dat de veel gehoorde kritiek, dat patiëntervaring subjectief zijn en dus niet valide, niet deugt. “Het patiëntenperspectief is dus, juist dankzij de subjectiviteit, een aanvulling op al gebruikte objectieve en klinische uitkomstindicatoren.” Een andere belangrijke meerwaarde van de ervaringen is volgens Kleefstra de actualiteit ervan. Dagelijks komt informatie binnen over hoe patienten de zorg op dat moment ervaren. Overige data en indicatoren zijn vaak verouderd.
Inzicht in wat beter kan
Patiëntenfederatie NPCF begon in 2009 met ZorgkaartNederland om patiënten meer inzicht te geven in de zorg. Directeur Dianda Veldman vindt het een positieve ontwikkeling dat de waarde van patiëntervaringen in meerdere opzichten toeneemt. “In de eerste plaats helpen patiënten elkaar met het delen van hun ervaring. Daarnaast bieden ze zorgaanbieders inzicht in wat goed gaat en beter kan. Nu blijkt dat de ervaringen van patiënten ook bijdragen aan de veiligheid van de zorg. Ervaringsdeskundigheid wordt dus steeds vaker benut in de zorg en dat vind ik een belangrijke ontwikkeling. Elke ervaring telt en is waardevol. Maandelijks komen er 10.000 ervaringen bij op ZorgkaartNederland. 10.000 verhalen waar we allemaal van kunnen leren, en waarmee we samen de zorg beter kunnen maken.”
Sorien Kleefstra, onderzoeker IGZ, Hearing the patient's voice.
Heeft u uw ervaring al gedeeld?
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 13 november 2015
Vrijheidsbeperkende maatregelen in verpleeghuizen: ja/nee -
Redactie ZorgkaartNederland 20 november 2015
Gebruik van medicijnen veilig? Ja, toch? -
Redactie ZorgkaartNederland 30 oktober 2015
Te veel antipsychotica in verpleeghuizen -
Redactie ZorgkaartNederland 26 januari 2015
Meer kankeroperaties, hogere kwaliteit? -
Redactie ZorgkaartNederland 9 december 2015
Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2015